Krvný tlak

Cholesterol

Srdcová arytmia

Cukor

Triacylglyceroly

Triacylglyceroly sú chemickou formou, v ktorej existuje väčšina tukov v jedle ako aj v tele. Sú tiež prítomné v krvnej plazme a – v spojení s cholesterolom –tvoria aj plazmové lipidy.

Triacylglyceroly v plazme pochádzajú z tukov v našej strave, alebo sa v tele vytvárajú z iných zdrojov energie, ako sú napr. karbohydráty. Prijímané kalórie, ktoré nie sú hneď spotrebované tkanivami, sa konvertujú na triacylglyceroly a ukladajú sa v tukových bunkách. Hormóny regulujú uvoľnenie triacylglycerolov z tukových tkanív, čím napĺňajú energetické potreby tela v čase medzi jedením.

Do akej miery je prebytok triglyceridov škodlivý?

Prebytok triacylglycerolov - hypertriglyceridemia - sa u niektorých ľudí spája s výskytom ischemickej choroby srdca. Zvýšené triacylglyceroly môžu byť dôsledkom iných chorôb ako napríklad neliečená cukrovka mellitus. Podobne ako pri cholesterole aj nárast triacylglycerolov je možné zistiť meraniami plazmy, ktoré by sa mali vykonávať nalačno.

Podľa odporúčaní aktualizovaného Lipidového konsenzu-2 z roku 2006, ktorý dopĺňa Odporúčania pre diagnostiku a liečbu dyslipoproteinémií dospelých ( Lipidový konsenzus – 2) sú súčasné odporúčania ohľadom cieľových hodnôt triacylglycerolov nasledovné:

  • Normálna menej ako 2 mmol/l
  • Hranične zvýšená 2,0 – 3,0 mmol/l
  • Vysoká viac ako 3,0 a menej ako 5,5 mmol/l
  • Veľmi vysoká viac ako 5,5 mmol/l

U diabetikov a pacientov s metabolickým syndrómom sa odporúča sprísniť normálnu hodnotu na menej ako 1,7 mmol/l

Odporúčania – ako liečiť diétou

Najlepšou terapiou pre hypertriglyceridemiu je zmena životného štýlu:

- ak máte nadváhu, znížte prísun kalórií a tak dosiahnete ideálnu váhu. Zahŕňa to všetky zdroje kalórií od tukov, proteínov, karbohydrátov až po alkohol;

- obmedzte vo svojej diéte saturované tuky, tiež tzv. trans mastné kyseliny a obsah cholesterolu;

- rozhodne zvážte obmedzenie alkoholu;

- jedzte ovocie, zeleninu a netučné alebo nízkotučné mliečne výrobky;

- 5 alebo aj viac dní v týždni venujte aspoň 30 minút denne stredne ťažkej fyzickej aktivite;

- ľudia s vysokou hladinou triacylglycerolov môžu tuky nahradiť mononenasýtenými alebo polynenasýtenými tukmi – také, aké možno nájsť v olivovom oleji, alebo v čerstvom margaríne;

- nahrádzanie karbohydrátmi namiesto tukov môže u niektorých ľudí zvýšiť úroveň triacylglycerolov a znížiť hladinu „dobrého“ cholesterolu;

- jedzte ryby obsahujúce 3 omega mastné kyseliny a nie jedlo obsahujúce saturovaný tuk, ako napríklad hamburger; tučné ryby ako napr. makrela, riečny pstruh, slede, tuniak a údený losos obsahujú 3 omega mastné kyseliny.

Keďže ostatné rizikové faktory ochorení koronárnych artérií srdca znásobujú riziko hyperlipidemie, kontrolujte si vysoký krvný tlak a vyhýbajte sa fajčeniu. Dietetické odporúčania sú dôležité aj vtedy, ak užívate na hypertriglyceridemiu lieky.