Krvný tlak

Cholesterol

Srdcová arytmia

Cukor

Káva

Pozitívne účinky kávy

Pokiaľ si radi vypijete šálku kávy pri čítaní novín, nemusíte s tým prestať. Ukazuje sa totiž, že pitie kávy má na väčšinu ľudí viac pozitívnych ako negatívnych účinkov.

Donedávna sa káva spájala so vznikom srdcových ochorení, osteoporózy, neplodnosti a rakoviny pankreasu. Súčasné výskumy preukázali, že pokiaľ pijete kávu, znižuje sa u vás riziko vzniku cukrovky typu 2, srdcových ochorení, astmy, žlčových kameňov, Parkinsonovej choroby, rakoviny pečene a hrubého čreva. Káva súčasne povzbudzuje organizmus k vyššej výkonnosti.

Potvrdenie prínosu kávy pre zdravie priniesli najmä štúdie o cukrovke. V správe, ktorá zhrnula údaje z deviatich veľkých štúdií, sa uvádza, že u ľudí, ktorí pili 4 – 6 šálok kávy denne sa znížilo riziko vzniku cukrovky typu 2 o 28 % v porovnaní s tými, ktorí pili o dve šálky menej. Viac ako šesť šálok denne znížilo toto riziko o 35 %.

Napriek obavám z minulosti, že káva môže poškodzovať srdce, štúdie nepreukázali žiadne spojenie so srdcovými ochoreniami. Naopak, jedna zo štúdií vykonaná medzi 41 836 zdravými ženami vo veku 55 až 69 rokov zistila, že jedna až šesť šálok kávy denne (s kofeínom i bezkofeínovej) znižuje riziko úmrtí na srdcové ochorenia. Najúčinnejší ochranný účinok má 4 až 6 šálok denne.

Niekoľko štúdií preukázalo spojenie pravidelného pitia kávy s ochranou proti Parkinsonovej chorobe. Štúdie potvrdili, že u mužov s vyšším denným príjmom kofeínu sa znížilo riziko vzniku choroby o 48 % a u žien, u ktorých bola denná dávka kávy 4 – 6 šálok kávy sa toto riziko znížilo o 50 %.

Káva má tiež pozitívne účinky pri ochrane pečene pred účinkami alkoholu a toxínov. V analýze výsledkov z deviatich výskumov na 240 000 osobách s a bez histórie cirhózy v rodine sa uvádza, že riziko vzniku rakoviny pečene sa znížilo o 43 % pri dvoch šálkach kávy denne.

Dve šálky kávy denne zvyšujú výkonnosť pri fyzických aktivitách, napr. behu a bicyklovaní. Káva tiež podporuje mozgovú činnosť, najmä ak je jej príjem rozložený počas celého dňa.

Priaznivé účinky kávy sa spájajú s antioxidantmi, ktorých efektívnosť sa zvyšuje pražením. Predpokladá sa , že antioxidanty v káve tlmia zápalové procesy v tele a zlepšujú využívanie inzulínu – hormónu na znižovanie hladiny cukru v krvi. Káva tiež obsahuje horčík, minerál, ktorý ovplyvňuje hladinu cukru. Pozitívne účinky má aj kofeín, ktorý pomáha pri liečbe príznakov astmy, podporuje fyzickú výkonnosť a mentálnu bdelosť. Ochranné účinky kávy proti vzniku žlčníkových kameňov a Parkinsonovej choroby sa tiež pripisujú kofeínu.

Pravidelné pitie kávy však nemusí byť vhodné pre každého. Nadmerné množstvo kofeínu môže zvyšovať krvný tlak a tep srdca, čo nie je želaným účinkom u osôb so srdcovými ochoreniami. U žien v menopauze, ktoré nemajú dostatočný príjem vápnika, konzumácia 450 miligramov kofeínu denne (asi tri šálky) môže zapríčiniť rednutie kostí. Vysoký príjem kofeínu počas tehotenstva môže tiež zvýšiť riziko potratu.

Kofeín je stimulujúcou látkou, ktorá je mierne návyková. Pokiaľ pijete kávu pravidelne, vynechanie dennej dávky môže spôsobiť zažívacie problémy, bolesť svalov, hlavy, podráždenosť a dokonca miernu depresiu.

Bežná šálka kávy obsahuje asi 100 mg kofeínu. Výskumy potvrdili, že zdraví ľudia sa nemusia obávať negatívnych účinkov kávy, pokiaľ ich denná dávka kofeínu nepresiahne 450 mg. Tehotným ženám sa neodporúča viac ako 300 mg kofeínu denne, niektorí odborníci toto množstvo obmedzujú až na 200 mg. Ďalšími obmedzujúcimi faktormi pitia kávy môže byť vysoký krvný tlak, nespavosť a osteoporóza.